AZ IRODALOMTANÍTÁS MÓDSZERTANA
( Az 5. félév anyaga; 3. évfolyam )
1. Az irodalomtanítás feladatai, a módszertan célja, haszna.
A tanár személyisége az irodalomtanításban. A tanári munka alkotó jellege. (Az önként vállalt gyakorlati feladatok kijelölése folyamatosan az 1-4. foglalkozáson.)
2. A mûelemzés, mûértelmezés: az irodalomtanítás központi kérdése.
GY: Mûértelmezõ gyakorlatok
3. Tanterv, tankönyvek, tanmenet, tematikus terv, óraterv. A tervezés módszerei.
4. Az ismeretek rendszere az irodalomórán, az ismeretek tanítása. Tanulási stratégiák az irodalomórán.
5. Az irodalmi mûvek befogadásának folyamata. Az esztétikai befogadás modellje és a tanóra.
6. A tanítási óra felépítése, az óravázlat és készítése.
GY: Minitanítások a csoport tagjaival
7. Az irodalomóra vezetése. A tanári kérdezés technikája és kultúrája.
GY: Kérdéssorozatok összeállítása a tananyagban szereplõ mûvekhez. A tankönyvi kérdések elemzése.
8. Bemutatás és szemléltetés az irodalomórán. A számítógép és az audiovizuális használata
GY: Felkészülés bemutatásra; választott mû kifejezõ, szép olvasása.
9. A táblai vázlatok szerepe az irodalom tanításában. Típusai, technikai megoldásai.
GY: Mûértelmezéshez kapcsolódó táblai vázlat készítése a tananyagban szereplõ mûvekbõl.
10. A készségek fejlesztése. Beszéd, írás, olvasás az irodalomórán.
GY: Minitanítások: készségfejlesztõ gyakorlatok összeállítása választott szöveg (mû) feldolgozásához.
11. Az óraelemzés szempontjai, felkészülés hospitálásokra.
GY: Minitanítások a csoport tagjaival.
12. Beszámolók a feldolgozott anyagokból, konzultáció a gyakorlati feladatokból.
13. Zárás, értékelés, a kollokvium anyagának megbeszélése
ZÁRÓ ÍRÁSBELI FELADAT AZ ELMÉLETI ISMERETEK ALKOTÓ FELHASZNÁLÁSÁVAL:
5-8. osztályos (10-14 ÉVES KOROSZTÁLY) tananyagából ÓRATERV KÉSZÍTÉSE a felhasznált tankönyv elemző bemutatásával. (ÖSSZESEN 2 DB! írásbeli beadása az utolsó elõtti foglalkozásra.)
Követelmények az aláírásért és a gyakorlati jegyért:
Rendszeres óralátogatás. A szóbeli és írásbeli feladatok megoldása, beadása határidõre, aktív részvétel a megbeszéléseken, minitanítás vállalása.
A TANEGYSÉG A FÉLÉV VÉGÉN KOLLOKVIUMMAL ZÁRUL!
Dr. Széplaki György, metodikus
|