Néhány feladattípus a házi és ajánlott olvasmányok feldolgozásához
(Betűrendben)
- "Amit nem értettem"; "Amire nagyon kíváncsi lennék"-típusú kérdések gyűjtése az egyéni olvasás folyamán; az osztálymunkában legyen fóruma a megbeszéléseknek, de ösztönözni kell az egyéni kutatást is könyvtári munkában (lexikon- és szótárhasználat)
- a helyszínek kigyűjtése; felsorolás, bemutatás, leírás; összekapcsolása az eseményekkel, a szereplőkkel
- a különleges nyelvi formák feltárása: régies szavak, kifejezések, szó és mondatfordulatok, szólások, közmondások, aforizmák (előzetes gyűjtőmunkában az olvasás közben, később a megbeszélésben tanári irányítással)
- a mű cselekménye röviden - szóban és írásban (felelet, füzet, olvasmánynapló)
- a mű szerkezetének vizsgálata
- a mű üzenetének, fő kérdésének megfogalmazása, tanulságai, esztétikai, művészi értékei (feltétlenül tanórai, összegző, közös feladat legyen)
- a szereplők csoportosítása (jegyzet készítés olvasás közben, közös munkával a tanórai megbeszélés folyamán)
- adatlap az író életéből, a feldolgozott műről (írásbeli gyűjtés, megbeszélés után kiegészíthető, de készülhet közösen is tanári magyarázattal a bevezető órán)
- az események vázlata (5. osztályban a főbb részek megadásával, önálló, tényszerű kiegészítéssel, felsőbb osztályban önálló otthoni feladatként is az olvasmánynaplóban)
- az író életrajza, a mű keletkezési körülményei (tanári elbeszélés, előadás, tankönyvi és egyéb dokumentumok közös és egyéni feldolgozása szóban és írásban)
- dramatizálás - rövidebb részek előadása szöveghűen vagy improvizált saját szöveggel (itt tanulságos lehet egy-egy részlet megtekintése film vagy színházi előadásban is)
- elbeszélés beleképzeléssel: valós szereplő nevében (ő mit láthatott, hallhatott, tudhatott, hogyan érzett, vagy kitalált, lehetséges szemtanú nevében - lehet szóbeli improvizáció és kidolgozott írásbeli feladat is)
- felolvasások - ami a legjobban tetszett: a legizgalmasabb, a legszebb, a legérdekesebb rész egyéni választás alapján; párbeszédek felolvasása szereposztásban, leíró és elbeszélő részek kiemelése, magánbeszéd, belső beszéd megjelenítése
- film és regény - összehasonlítás egy-egy részlet megformálásában; a két művészeti ág eszköztárának különbségei (így megtanítható a film képeinek mélyebb "olvasása" sőt a filmesztétika alapjai is)
- képanyag, szemléltetőanyag használata: rajzok, fényképek, térképek, ábrák, illusztrációk stb. - egyéni gyűjtés, tanórai szemléltetés, alkalmi tabló, kis kiállítás céljából is
- Ki mondta, mikor mondta, kinek mondta? (A fontosabb, a mű világát, üzenetét hordozó idézetekkel érdemes megoldani.)
- Kiről van szó? (játékos feladatok idézetek felhasználásával)
- kisműfajok keresése, vizsgálata a regényekben: levelek, szónoki beszédek, intelmek, naplók, elmélkedések, anekdoták, hivatalos irat stb. - szerepük a műegészben
- könyvajánlás készítése szóban és írásban (a műfaj sajátosságait 5. osztályban, könyvtári óra keretében érdemes megtanítani)
- Mit tanultam a műből? (ismeretek, érdekességek, tárgyak, szokások, ruházat; tények, adatok gyűjtése, rendezése; készülhet belőle kiselőadás, beszámoló, de megoldható a füzetben vagy olvasmánynaplóban)
- Ok-okozati viszonyok feltárása a tárgyalt mű cselekményében, szereplőinek kapcsolatrendszerében
- szemelvény (részlet) alapos szövegfeldolgozása közös, tanórai munkával (lehet a házi olvasmány feldolgozásának bevezető, kedvcsináló feladata)
- szereplő jellemzése (rokonszenv, ellenszenv alapján; lehet egy szavas, egy mondatos és részeletesebb jellemzés is szóban és írásban; előtte fontos tisztázni az írói jellemzés módszereit)
- szövegelemzések: egyes fejezetek, részek, különböző közlésmódok (párbeszéd, leírás, elbeszélés, monológ; magasabb korosztályban a függőbeszéd elemzése is nyelvi, stilisztikai, műfaji stb. szempontból)
- véleményalkotás, választásos feladatok (Ami a legjobban tetszett... Ami nem tetszett... - szóban és írásban megbeszéléssel, vitával)
*
Munkaformái:
- előzetes tanári és tanulói feladatok (ízelítő, kedvcsináló, segítő ütemezés, az olvasási nehézségek felmérése; a társakat motíváló első élmények beszámolói, könnyen megoldható bevezető feladatok
- egyéni, otthoni olvasás (munka) - segített, diszkréten ellenőrzött
- közös, tanórai frontális és csoportos munkaformák, műsorórák
- szóbeli feladatok: megbeszélés, beszámoló, vita, kiselőadás, felelet stb.
- írásbeli feladatok: jegyzet, napló, gyűjtés, vázlat, rendszeralkotás, különböző műfajú írásmű elkészítése (elbeszélés, novellisztikus rajz, jellemzés, levél, riport, vád- és védőbeszéd stb.)
|