Felmérő feladatlap 8. osztály (tanév eleje)
I. Prózai szöveg értelmezése
Mikszáth Kálmán
Az arany-kisasszony
(részlet)
Bevezetés
Uraim, ha a pokolban egyszer az a gondolatjuk támadna az ördögöknek, hogy várost építsenek, az bizonyosan olyan lenne, mint Selmecbánya.
Bocsássa meg az ottani érdemes magisztrátus ezt a becsmérlést, nem akar lenni sem sértés, sem gúny, különösen az élőkre vonatkozólag, kik bizonyára nem tehetnek róla, hogy az őseik olyan bolondos helyre építkeztek. Nyájas olvasó, ki még nem jártál e görbe országban, képzelj magadnak háromezer hegycsúcsot, ugyanannyi völgykatlant, egy tucat sziklát, mely sűrűn be van építve mindenféle alakú házakkal, melyeknek előrésze sokszor háromemeletes, míg ellenben a háta szerényen odalapul a hegyhez.
Ha végigjárod e maga a természet által kikövezett várost, szíved csordultig megtelik humanisztikus érzelmekkel, s elérzékenyülten sóhajtasz föl: „Hát még itt is emberek laknak?”
A vidék kietlen, rút, az időjárás mostoha.
A zimankós „Szitnya”, a „felhők szeretője” erővel aszott keblére húzza le szeretőit, akármerre tartanak.
Ha felhője nincs, mint a mellőzött vénleány, duzzog, fölfújja magát. Ha tehát eső nem esik, szél sivít végig a zigzugos utcákon, a sikátorokon. Szomorú város ez! A levegője méreg a bányák kipárolgásától, vizétől „golyva” nő a halvány arcú leányok és idétlen férfinép nyakán. A harmadévi újoncozásnál hatszáz katonakötelezett ifjú közül négy vált be „császár emberinek”. (Szinte szégyenlem megírni.)
Egy idősb nőt láttam egyszer a „Kamara utcán”, amint lihegve és a fáradtságtól kimerülten egy mennydörgős nagy kosárral a hátán mászott a hegynek, mert Selmecbányán vagy fölfelé mászik az ember, vagy lefelé ereszkedik; tertium non datur...
1. Írj tömören a bemutatott helyszínről!
– Mit mutat be az író a mű expozíciójában?
– Milyen benyomásokat kelt olvasójában?
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
– Csoportosítsd a magad elképzelése szerint a helyszínt idéző kifejezéseket!
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
– Hogyan értelmezed?
görbe ország: ...................................................................................................................
„Szitnya”, „a felhők szeretője”: .....................................................................................
harmadévi újoncozás: .....................................................................................................
„császár emberinek”: ......................................................................................................
2. Vizsgáld meg tüzetesen a részlet utolsó bekezdését! Mi a szerepe?
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Az írói nézőpont
– Válassz a minősítésekből, megállapításokból, és igazold a helyességét a részletből vett kifejezésekkel, idézetekkel!
kinevet, kinevettet, kigúnyol, megmosolyog, sajnálkozik, szeretettel tréfálkozik, elutasít, keményen bírál, elítél
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
– Fogalmazd meg, mi jellemzi az író viszonyát bemutatott tárgyához! Hogyan nevezzük ezt az írói stílust?
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
II. Szövegalkotás
Leíró fogalmazás választott nézőponttal
– Mutasd be azt a tájat, környezetet, amelyhez a legtöbb közöd van, vagy a legszebb élményed fűződik hozzá! (lakóhelyed, a ti vidéketek, egy szép kirándulás vagy nyaralás színhelye stb.)
– A leírás feltétlenül fejezze ki a tárgyad iránti személyes viszonyulásodat!
..........................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
III. Vers értelmezése
Petőfi Sándor
Első szerelem
Virány a múlt, szorgalmatos méh
A hű emlékezet;
Meghozza méz gyanánt szívembe
Első szerelmemet.
Csak hozza is! mert az nekem haj
Mindig mi jól esék;
Hiszen e prózai világban
Nincs más költőiség.
Mint iskolás fiú, gazdámnak
Lyányát szerettem én,
S boldog valék, mert a lyánykától
Viszontszerettetém.
Mint szeretett ő! az ebédnél
Tálalni ő szokott,
S mindenkor én elémbe tette
A legjobb falatot.
És uzsonnára kaptam tőle
Sonkát s más egyebet,
Mit szép szerével a kamrából
Kihozni lehetett.
Ha jött az este, s holdvilág volt:
A kertbe illanánk,
És ott a kertben, ottan várt csak
Az üdvek üdve ránk!
Csend volt; méláza a természet
Nagy ünnepélyesen,
Csak a békák kuruttyolának
A szomszéd réteken.
Mi e regényes helyzetben
Érzelgénk boldogan;
Mondók, hogy: ejnye, hogy süt a hold,
Be szép egy este van!
...Ah, szép idők! ti elmulátok
És mindörökre tán,
Már nem terem számomra többé
Sem sonka, sem leány.
Pest, 1844. július
1. Fogalmazd meg a mű vershelyzetét! Jellemezd egy mondattal az alaphangulatát!
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Története is van. Írd le anekdotikusan, ahogy társaságban szoktak mesélni a hasonló dolgokról.
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Mi az utolsó szakasz szerepe? Vázold fel a vers szerkezetét!
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. Mutass rá a versbeni történet komikus ellentéteire, gyűjts hozzá a saját szavaiddal megfogalmazott tényeket!
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5. Gyűjtsd ki a versből a régies igealakokat, és írd melléjük a ma használatos formát!
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
6. Jelöld meg a kiemelt szakaszon mindazt, amit a verseléséről tudsz!
Virány a múlt, szorgalmatos méh
A hű emlékezet;
Meghozza méz gyanánt szívembe
Első szerelmemet.
7. Írj ki a versből egy-egy példát kettősképekre!
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
8. A felsoroltakból válaszd ki azt a műfajt, amely a legjobban illik Petőfi versére! A választásodat indokold is!
dal, elégia, szerelmi dal, életkép
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
IV. Műismeret, elméleti tudás
1. Írd be a jellemzők, az idézetek és a címek mellé az író nevét vagy a mű címét és a műfaját!
„Hass, alkoss, gyarapíts, s a haza fényre derül”: .......................................................................................................................................................
A XIX. század költői:
..................................................................................................................................................
Március 15. „dala”: ..................................................................................................................
„Az nem lehet, hogy annyi szív / Hiába onta vért”:
...................................................................................................................................................
A Reményhez:
.....................................................................................................................................................
„Hervad már ligetünk, s díszei hullanak”: ......................................................................................................................................................
Nemzeti imádságunk: ....................................................................................................................
Kölcsey Kálmán a címzett: ...........................................................................................................
Letészem a lantot:
.......................................................................................................................................................
„Teli van a Duna, tán még ki is szalad”: .......................................................................................................................................................
Szeptember végén:
.......................................................................................................................................................
Sós Pál megbűnhődik: ..................................................................................................................
A korlátfa: ..............................................................................................................................
Bánk bán: ....................................................................................................................................
Wibra Gyuri furcsa szerencséje: .......................................................................................................................................................
A tanító úr falusi történetei:
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Melyik műfaj jellemzője?
magasztos, dicsőítő: .........................................................................................................
csípős, humoros: ...............................................................................................................
énekelhető: .......................................................................................................................
beszédmű: .........................................................................................................................
költői hitvallás: ...............................................................................................................
párbeszédes: ....................................................................................................................
feljegyzés: ........................................................................................................................
szomorú hangvételű: .........................................................................................................
rövid, csattanós vers: ........................................................................................................
imádságos jellegű: ............................................................................................................
nevelő célzatú: ..................................................................................................................
sokszereplős: ...................................................................................................................
|