A táblai vázlatok szerepe az irodalom tanításában.
Típusai, technikai megoldásai.
Helye a tanóra menetében, a tanítás-tanulás folyamatában
a rögzítés eszköze – több óraszakaszban is
szemléltet, összegez, kiemel
az önálló kivonatolás, jegyzetelés előiskolája
a követelmények, a beszámoló váza (emlékeztető); beszéd és írásmű alapja
Főbb típusai
1. Szerkezeti vázlat
a) a cselekmény elemeivel
b) az epikai mű részei (expozíció, bonyodalom, fordulat, kibontakozás, tetőpont, megoldás)
c) retorikai felépítés (tétel, bizonyítás, cáfolat, következtetés, magyarázat stb.)
d) stilisztikai, szövegtani, verstani, ritmikai, zenei, hangulati stb. jellemzők
2. Szerkezet, cselekmény és eszköztár
szerkezet, |
cselekmény |
eszköztár |
tömörítés
tartalmi
üzenet
szüzsé
|
szókincs
idézet
költői kép |
3. az elméleti ismeret lényege
definíció (és példák àidézetek,[hf. gyakorlás]
hívószavak [pl. metafora =azonosít]
ábrában, rajzban [logikai összefüggés]
4. Gondolatmenet (pl. költői én, az elbeszélő, nézőpont vizsgálat)
Egyéni feldolgozás lehetősége – feleletvázlat
5. Tényvázlat
történelmi kor
írói életrajz, életmű állomások
műnem és műfaji ismeretek
1-5. változatok formai és módszerbeli variációi
írás
rajz
ábra
szöveg |
füzet
tábla
írásvetítő
transzparens |
tanári
közös
kiegészítendő (órai, hf.)
önálló (órai, hf) |
EGYÉNI
MEGOLDÁS | |