Ismeretek az irodalomórán
Irodalom elméleti (mûnemek, mûfajok, verstan, mûelemzõ iskolák, módszerek)
Irodalomtörténeti (korszakok, alkotók, magyar és kevés világirodalom)
Irodalomesztétikai alapfogalmak a mûelemzéshez (+film, fotó, képzõmûvészet)
A mûelemzés gyakorlata:
kifejezés- és közlésformák
költõi eszközök (stílusképek, szóképek, kettõsképek)
stílusjegyek
stílusirányzatok
versformák
(koncentrációban az anyanyelvi ismeretekkel)
Könyvtári ismeretek, a könyvtári és egyéb információk (számítógép, Internet) feldolgozási módszerei anyaggyûjtés, vázlat és szövegszerkesztés, fogalmazás különbözõ mûfajokban
Történelmi (politikai, technika- és civilizációtörténet, mûvelõdéstörténet, mûvészettörténet – zene, képzõ- és építészettörténet stb.)
Társadalmi: vallás (mitológia, Biblia), filozófia, etika, szociológia, pszichológia,
néprajz (tárgyi néprajz és néprajztudomány)
Közhasznú életismeretek
***
Az ismeretek feltárása a mûvek jobb megértése, befogadása érdekében történik, egységben a nevelés, oktatás, készségfejlesztés feladataival. (Vö. még: életkori sajátosságok, tantervi célok, tankönyvek!)
OKTATÁS |
|
NEVELÉS |
|
MÛELEMZÉS, -ÉRTÉS |
|
|
KÉSZSÉGFEJLESZTÉS
beszéd, írás olvasás |
|
TUDÁS = ISMERETSZERZÉS + TEVÉKENYSÉG
Hogyan mûködik? Mi a forrása? Hogyan dolgozható fel, hogyan tehetõ az ismeret tudássá?
****
A tudás fogalma és szerkezete (Orosz Sándor után)
Tudás
|
ismeret — létezési helye — elsõ jelzõrendszer
második jelzõrendszer
tükrözött
valóságelemek — képzet
fogalom
kijelentés (ítélet,
megállapítás, adat)
leírás — definíció
törvény
elv
elmélet
szabály
igazságtartalma — igazolt
hipotetikus
— felfedezése — ráismerés
reprodukálás
— alkalmazás |
|
tevékenység — funkciói — megismerõ — tudományos
tanulás
gyakorlati
produktumot
létrehozó
— szerkezet — mûvelet
feladat
probléma
— Gyakorlottság — tanult megoldási
szabályokkal
önálló alkalmazással
— teljes gyakorlottság |
„Ha elmondod, meghallgatom, ha megtanítod megjegyzem, ha részt vehetek benne, megtanulom.”
(Kínai bölcsesség)
|