AZ IRODALOMTANÍTÁS MÓDSZERTANA
(TEMATIKA ÉS GYAKORLATI KÖVETELMÉNYEK II.FÉLÉV)
III. ÉVFOLYAM
1. A 6. félév módszertani anyaga. A gyakorlati feladatok ismertetése. Követelmények.
(GY: Tematikus terv, óravázlat, hospitálási napló.) Az óraelemzés szempontjai - a hospitálások előkészítése.
2. Az olvasásközpontú irodalomtanítás. Az olvasástanítás problémái, feladatai az irodalomórán. A szövegértő olvasás tanítása. Az olvasástanítás fő feladata: az olvasóvá nevelés.
3. A tematikus terv. Helye az irodalomtanításban, készítésének módszerei.
(GY: A tematikus terv anyagának kiválasztása, a gyűjtés megkezdése.)
4. A lírai művek tanítása. Lírai művek tematikus tervben.
(GY: Közös elemzési gyakorlatok)
5. Az epikai művek tanítása. Epikai művek tematikus tervben.
(GY: Mikrotanítások – lírai művek)
6. A dráma tanítása. Drámatanítási folyamat tematikus tervei.
GY: Mikrotanítások – epikai művek)
7. A kommunikációs készségek fejlesztésének feladatai (I.) az anyanyelv és irodalomórákon. Az irodalmi kommunikáció. A szóbeli kifejezőkészség fejlesztésének lehetőségei, módszerei.
(GY: Feladatlapok, szóbeli gyakorlatok - közös, szemináriumi munka! A feladatlapok készítésének módszerei.)
8. A kommunikációs készségek fejlesztésének feladatai (II.) Az írásbeli kifejező készség fejlesztése. A hagyományos írásbeli feladatok és az újabb, pl. publicisztikai műfajok alkalmazása a tanításban.
(GY: Mikrotanítások: feladatlapok - írásbeli feladatok közös megoldása a szemináriumi foglalkozáson.)
9. A fogalmazás tanítása. Az iskolai dolgozatok témái, az előkészítés feladatai. A dolgozatok javítása.
(GY: Szövegelemzés, dolgozatok javítása - közös gyakorlat a szemináriumi foglalkozáson.)
10. A házi és ajánlott olvasmányok elemzése. Helye, szerepe az irodalomtanításban. Főbb módszerei, megoldásai. Könyvtár az iskolában. A könyvtári ismeretek tanítása. Irodalomóra a könyvtárban.
(GY: Mikrotanítások: dolgozatírás)
11. A gyakorlás, ellenőrzés, értékelés, osztályzás módszertani kérdései.
(GY: A témával kapcsolatos hospitálási tapasztalatok.)
12. Az irodalmi nevelés lehetőségei a tanítási órán kívül. A játék szerepe az irodalomtanításban. Az irodalmi múzeum, az emlékhelyek gyűjtemények felhasználása az irodalom tanításában.
(GY: Egy-két irodalmi játék ismertetése és alkalmazása a saját tematikus tervben, óratervben.)
13. A beadott tematikus tervek, óratervek, hospitálási naplók értékelése. A félév zárása.
Követelmények az aláírásért és a gyakorlati jegyért:
A szemináriumi foglalkozások rendszeres látogatása. Feladatok vállalása.
A gyakorlati feladatok megoldása, mikrotanítás. Az írásbeli feladatok elkészítése április végéig: tematikus terv a választott témából, a tematikus terv egy órájának vázlata. A hospitálásokon való részvétel (igazolás, aláírás), hospitálási napló készítése.
Dr. Széplaki György metodikus
|