Az irodalomóra vezetése. A tanári kérdezés technikája és kultúrája
Óravezetés
vezetõ szerep a dialógusban
célt feltételezõ tevékenység
célirányosak a feladatok
arányos idõbeosztást feltételezõ munka
világosan meghatározható követelmények jellemzik
egyén és közösség harmonikus együttmunkáltatása
közvetíti a tanár személyisége (viselkedés, beszéd, munkastílus)
legfõbb eszköze a tanári kérdezés
A tanári kérdezés
technikája kultúrája
nyelvi forma
kiegészítendõ (kérdõszavas) - mi a kérdõszó?(szakmai, logikai, gondolkodási alapokon - ki, mi..., melyek, milyen..., miért? - hangsúlyozása, hanglejtése kötött!
eldöntendõ (igaz-hamis; igen-nem; elfogadható-e, vállalható-e; - hangsúlyozása értelmi.
A tanár-diák dialógusban a beszéd kultúráját jelenti |
gondolkodást fejlesztõ (logika, rendszer, összehasonlítás, csoportosítás stb.)
személyiséget fejlesztõ (értékfeltárásra irányul, adott célhoz: ismerethez, készséghez vezet; felismerésre ösztönöz, meggyõzõdéshez vezet)
A tanár-diák dialógusban a kapcsolattartás szakmai kultúráját jelenti |
A jó kérdés:
nyelvileg kifogástalan
szakmailag helytálló
a tananyag követelményeihez igazodó
megfelel az életkornak
problémát vet fel - motivál
metodikailag jó (az óra egészében megáll logikailag)
szövegkörnyezetében hatásos (igazi dialógus része)
Rossz lehet a kérdés, ha a fentiekbõl egy is hibádzik
Fajtái: reproduktív, gondolkodtató, komplex, problémát felvetõ, rávezetõ, segítõ, véleményt,
benyomást kutató, értéket feltáró, értéket közvetítõ, sorozatkérdések (logikai, idõrendi stb.)
GY: Kérdéssorozatok összeállítása a tananyagban szereplõ mûvekhez. A tankönyvi kérdések elemzése.
A bölcsesség kulcsa a szüntelen kérdezés.
A kételkedés kérdezéshez vezet,
a kérdezés által pedig feltárul az igazság.
(Petrus Abaelardus)
|