A TANÓRA ELEMZÉSÉNEK NÉHÁNY SZEMPONTJA
(Segédanyag óratervek önértékekeléséhez és irodalmi órák hospitálásához)
- Felismertette-e a tanítási anyag lényeges jegyeit?
- Fogalmilag, a szókincs szintjén maradtak-e tisztázatlan kérdések?
- Az elméleti, fogalmi szintű ismereteket összehasonlította-e más, hasonló jelenségekkel?
- Az új ismereteket összekapcsolta-e a régiekkel?
- Felkeltette-e a tanulók érdeklődését?
- Milyen eszközöket alkalmazott a motiválásra?
- Sikerült-e élményszerűvé tenni a mű, az ismeret befogadását?
- Tudnak-e a gyerekek az élményeikről beszélni, írni?
- Milyen eszközökkel segítette az olvasási készség fejlesztését?
- Megtartja-e a készségek fejlesztésének helyes arányait?
- Kiaknázta-e a műben rejlő nevelési lehetőségeket?
- Közléseinek nyelvi megformálása példát ad-e a tanítványoknak? (szókincs, mondatszerkesztés, hangzás, fogalmi és szakmai pontosság, személyes viszonyulás stb.)
- Milyen a tanári magyarázatok nyelvi formája, logikája, szemléletessége?
- Alkalmazza-e a táblai vázlatot, milyen annak formája, tartalma, elősegíti-e önálló vázlatkészítését, jegyzetelését?
- Épít-e az önálló tanulói tevékenységre: az új ismeretek megszerzésében és feldolgozásában, alkalmazásában és gyakorlásában?
- Változatosak-e a munkaformák? (osztály, csoport, padsor, pár, egyéni; differenciált)
- Milyen szemléltető eszközöket alkalmazott, milyen hatékonysággal?
- A tanári kérdések nyelvi és hangzó formája kifogástalan-e?
- A kérdések felvetnek-e problémákat, képesek-e motiválni a tanulókat?
- A kérdések összefüggő egészet alkotnak-e a tanóra logikai felépítésében, módszertani struktúrájában?
- Szakmai szinten hibátlanok-e a tanított ismeretek?
- Helyesen alkalmazta-e a fokozatosság elvét?
- Tananyaga, tanítása megfelel-e az életkori sajátosságoknak, a tantervben meghatározott követelményszinteknek?
- Órája elérte-e kitűzött célját?
- Összegzéssel, elmélyítéssel, gyakorlással, alkalmazással ellenőrizte-e az eredményességet?
- Előkészítette-e az otthoni szóbeli és írásbeli feladatokat?
- Hogyan illeszkednek a házi feladatok a tanultakhoz:
pótlás, kiegészítés, gyakorlás, továbbfejlesztés, alkalmazás, analógia, hasonló ismeret vagy élmény feldolgozása, önálló alkotás; kötelezően előírt vagy választható szorgalmi feladat?
- Az alkalmazott módszerek, munkaformák változatosak-e?
- Képes-e a tanár egész személyiségével a tanítás, a gyerekek ügyét szolgálni? (Bánásmód, stílus, kapcsolat stb.)
|