A líra tanítása
A lírai műnem a tanítás gyakorlatában:
A tanításra készülő hallgatónak szükséges számba vennie az elméleti ismereteket, fogalmakat, lényeges ismernie az általános iskolás tankönyveket, főleg azt, hogy azok milyen mennyiségben és mélységben tárgyalják a lírai műnem ismereteit a különböző korosztályokban. A formálódó tantervek mely műveket jelölték ki kötelező anyagként?
A lírai műnemről
Érzés
Hangulat
Gondolat
eszme |
Kifejezése, bemutatása |
Költői (lírai) én |
Megnyilatkozási formái |
Képiség, költői nyelv |
Formai jegyek
versformák |
Retorikai
művészi |
Felépítés, szerkezet |
Líra nem egyenlő a líraisággal!! |
Gondolat és szöveg egysége a versben:
Kerülni kell a mechanikus értelmezést; mintha a vers mintegy egyszerű lenyomata (illusztrációja) lenne a költő életének. Ugyanígy veszélyes a banális, a közhelyekre épülő értelmezés is. A főbb értelmezési szempontok: A vers - hangzó forma(!); fontos a költői világ megértése, a nyelvi feltárás; érvényesüljenek a befogadó szempontjai; a tapasztaltakat helyezzük el az ismeretek rendjében.
Versolvasás, versmondás:
Az olvasóvá nevelés egyik területe. Tanórai feladatai: élményt nyújtó műértelmezések, középpontban a hangzó forma (sokat kell hangosan olvastatni!), minél több memoritert maguk választhassanak a gyerekek. Tanórán kívül a szakkör, az irodalmi színpad, az évfordulók és különböző ünnepélyek adnak teret a tanórákon megalapozott tevékenységnek.
A líra tanítása tematikus egységben:
Művek, alkotók, korszakok egybekapcsolása
Fogalmak, elméleti ismeretek fokozatos kimunkálása
Elemző, értelmező tevékenység tervezése, folyamattá szervezése
Gyakorlás, elmélyítés lehetőségeinek megteremtése
Rendezés, összefoglalás, ellenőrzés, számonkérés biztosítása
|