Az epika tanítása
Az epikai műnemről:
EPIKA – TÖRTÉNETMONDÁS
Emberek, események, történések, helyzetek, cselekvések, környezet stb. bemutatása, ábrázolása
– hagyományos (mese) tér-idő egyenes vonalú
– idősíkok (pl. múlt, jelen – emlékezés váltása; helyszínváltások
– modern – gondolati tér- és idősíkok; belső történések leírása, ábrázolása
o 20. századi novella, regény
o Avantgarde, pl. szürrealizmus (szétszórt epika) stb.
o Posztmodern – történet nélküli szöveg!
DE:
A TANÍTÁSBAN végig kell járnia az utat az olvasóval:
– a klasszikus megtanítása
– a modern megértése
– A posztmodern felfogása, elfogadása
Vagyis OLVASÓVÁ nevelés!
Az epika a tananyagban, a tankönyvekben
- Novella-értelmezés az általános iskolában:
Kedves műfaj: rövid, fordulatos; az olvasóvá nevelés alapiskolája. A műfaj elméleti háttere, helye az epika műnemében; a kisebbeknél a történetmondás kerete; szövegalkotási feladatokban mintát, a közlésmódokban példát is szolgáltat.
- Mikszáth és Gárdonyi novellái az általános iskolában:
A novella műfaji sajátságainak elmélyítése a klasszikus példák segítségével. A feldolgozott művek világának, értékrendjének konkrét vizsgálata. A stílus, a nyelvi eszköztár feltárása a legismertebb, alapkövetelményben szereplő művekben.
- Az elbeszélő költemények tanítása:
Hagyományosan: a János vitéz, a Toldi és a Lúdas Matyi szerepel a tantervekben. A részletező, hosszabb ideig tartó feldolgozás indoka: az alkotók, a műfaj, a költői eszköztár, a formák, az elbeszélő mű szerkezeti vonásai, a jellemalkotás/ábrázolás jól megismerhető ezekből a művekből.
- A regény műfaji sajátosságai, a regény és kisregény műfaji sajátosságainak különbségei:
Az irodalomelméleti ismeretek egy fontos részét alkotják. Szerepük még nagyobb a házi és ajánlott olvasmányok feldolgozásánál. Tudatos, befogadni és megérteni képes olvasókat nevel. Főbb fogalmai: (történelmi) tér, idő, helyszínek, szereplők és csoportjaik, jellemábrázolás, eszmék, regényszerkezet, közlésmódok, cselekményszerkezet.
- A történelmi regény a tanításban:
A történelmi regény műfaji sajátosságai. Regény és történelmi háttere; történeti és regényes szereplők; az író alkotó módszere. A történelmi regények helye, szerepe az olvasóvá nevelésben. (Vö. még filmalkotások!)
- A sci-fi és az általános iskolai korosztály:
A tanárnak szükséges tájékozódnia a műfaj legkiválóbb alkotásaiban. Az értékfeltárás/felmutatás szükségessége a divatos műfaj kapcsán. (Vö. még filmalkotások!)
|