A tanulás tanulása
(Szaktárgyi tanuláspedagógia)
1. Az önálló (otthoni) tanulás módszerei: ismétlés (ismételgetés), rendszerezés (szervezés), új ismeret elsajátítása.
Ismétlés fajtái: bevéső (eredeti információk újbóli felvétele) és felidéző (nincs szükség az eredeti információkra) ; fenntartó (rövid távú memóriában való elhelyezés) és elaboratív (hosszú távú memóriában történő elhelyezés).
Ismétlés módszerei: memorizálás, mechanikus emlékezetbe vésés, gondolati emlékezetbe vésés (összefüggések megértése).
Mnemotechnikák®emlékezet fejlesztése:
rímalkotás (“Minden vízbe mártott test…”);
mozaikszó alkotás;
mondatalkotás;
kapcsolás módszere (pl. hely- és időadatok);
kulcsszó módszer;
asszociációs módszer.
Tanulási technikák: szöveg hangos olvasása és néma olvasás:
a szöveg néma átismétlése;
elmondás más személyeknek;
szövegről magnófelvétel készítése és visszajátszása;
ismétlés;
beszélgetés a tanult információkról;
áttekintés (címek, alcímek, kiemelések stb.);
ismeretlen szó meghatározása;
kiemelés;
parafrazeálás (átformálás);
kulcsfogalmak definíciója;
ábrák, tanári vázlat értelmezése;
fogalmak közötti kapcsolatok megkeresése;
összefoglalás;
kérdések felvetése, válaszadás kérdésekre;
ábra készítése, tanulmányozása, értelmezése;
a tanultak elmondása jegyzet segítségével vagy a nélkül.
2. Az oktatási folyamat tanulói tevékenységei:
Új ismeret kialakítása során: motiválás,
az előzetes tudás felidézése,
tényanyag bemutatása,
elemzés (analízis – szintézis);
absztrakció, általánosítás.
Rendszerezés – rögzítés: rendszerezés – rögzítés (összefoglalás), ehhez asszociációs rendszerek: lokális, parciális, átfogó asszociációs szint, rendszerek közötti szint);
ellenőrzés – értékelés.
Alkalmazás: rendszerezés – rögzítés;
reproduktív és produktív, azaz alkotó alkalmazás.
Ellenőrzés – értékelés: ellenőrzés – értékelés.
3. Egyéb szervezeti formák közbeni tanulás:
extracurriculumok: szakkörök, önképzőkörök;
napközi-otthon és tanulószoba;
korrepetálás;
múzeumi, könyvtári, levéltári foglalkozás;
tanulmányi séta, kirándulás, országjárás.
a tanulás iskolán kívüli egyéb terepei: házi dolgozat;
önálló olvasmány;
referátum;
gyűjtemény készítése stb. |