Gyakorlás, ellenőrzés, értékelés, osztályozás irodalomórán
– A gyakorlás – tevékenység! – az ismeretből tudás lesz.
– Gyakorlás közben is kiderül az ismeretek mennyisége, mélysége, az ellenőrzés, visszajelzés állandóan jelen van a folyamatban.
– Célzott, szervezett ellenőrzések: kikérdezés, értékelt, megbeszélt feladatmegoldások, tájékozódó felmérések (nem osztályzatra!)
– Az értékelés végigkíséri a teljes tanítási folyamatot; az irodalmi óra – kommunikáció tanár és diák, diák és diák között, folytonosak a mérlegelések, az értékelések. Kiemelt formái: egyéni vagy csoport produkció tanári értékelése, tanulói (társ értékelése), önértékelés, írásbeli gyakorlat, dolgozat megbeszélése, értékelése; közös értékelés, javítás, csoport és egyéni feladatok megbeszélése, értékelése. Minden produkciót kísérjen értékelés!
– Az osztályozás (számonkérés) a tantervi követelmények szerint történik. Szóbeli: egyéni felelet, szereplés, hozzászólás, csoportbeszámoló, kiselőadás. Írásbeli: füzetmunka, feladatlap, röpdolgozat, nagydolgozat, házi dolgozat, felmérő, házi feladat, szorgalmi feladat, gyűjtőmunka, rajz, tabló stb. Szintjei: jeles (5) – a tantervi követelmény maximális teljesítése, önálló feladatmegoldás. jó (4) – kis segítséget igényel (vázlat, kérdés, iránymutatás), de hiánytalanul teljesíti a tantervi követelményeket. közepes (3) – több kérdéssel, rávezetéssel képes a követelményeket teljesíteni, de önálló megoldása is van. elégséges (2) – Nem önálló, sok segítség, kérdés, rávezetés – így képes teljesíteni a tantervi minimumot. elégtelen (1) – alulteljesít, segítséggel sem képes a tantervi minimumra. (Nem a szorgalom hiányát, nem a magatartási problémákat osztályozzuk!!!) Irodalomórán nagy szerepe van a tanári megfigyelésnek, mert az értékelésben, osztályzásban a tárgy jellegénél fogva több szubjektív elem is érvényesülhet! Szubjektív értékelés, osztályzás – mérlegelhető: véleménymondás, kifejtés, elemzés, összehasonlítás, kiemelés, szerkesztés, beszédstílus, szókincs, nyelvi kulturáltság, érzelmi viszony, aktivitás, munkamorál stb. Objektív értékelés, osztályzás – mérhető: memoriter, életrajzi adatok, műismeret (tartalom, cselekmény, szereplők, tömörítés, bővítés),definíció, kifejező olvasás, írás (mondatszerkesztés, tagolás, logika, gyűjtött anyag, tabló, cikk, rajz stb. Az osztályozás technikája: pontok, jelek, kisjegyek, feljegyzések – összegezve teljes értékű osztályzat (egyestől (1) ötösig (5).
|