Az olvasásközpontú irodalomtanítás.
Az olvasástanítás problémái, feladatai az irodalomórán.
A szövegértő olvasás tanítása.
Az olvasástanítás fő feladata: az olvasóvá nevelés.
Az irodalomtanítás - személyiségformálás
Életmintát, erkölcsi értékmintát közvetít
Gyakorlati ismeretek, jártasságok, készségek
Az olvasással pl.: az önálló ismeretszerzés, az önművelés módszereit tanítja. A jó irodalomórán olvasás, megbeszélés, értékelés, elemzés, írás mozzanatai egyesülnek tanítási-nevelési folyamattá; együtt van a műelemzés módszereiben.
Miért kell mégis kiemelten foglalkozni az olvasás problémakörével?
Lehet-e
- irodalomtanítás hatékony olvasás nélkül?
- művészi befogadás olvasás nélkül?
- tanulás (ismeretszerzés, tudás) olvasás nélkül?
(Ld. érettségi tételek könyvben, újságban, fénymásolatban – silány verbalitás!)
A vizualitás szerepe a tanulási folyamatban. –
A vizualitás „mankói” a szövegtanulás, szövegértés folyamatában –
Nemzetközi felmérések ismeretekről, tudásról
– A 80-as évektől - részben pozitív a természettudományokban; /diákolimpikonjaink/
– olvasásról, szövegértésről – egyre rosszabb – IEA 1993; PISA 2000 stb.
– Magyarország a 32 ország felmért tanulópopulációja között az utolsó harmadban foglal helyet, míg az élmezőnyt és a minket megelőzőket, mind nálunknál fejlettebb országok alkotják.
– A magyar 15 évesek mintegy 23%-a nem képes önállóan szöveget értelmezni, tehát tanulni.
– Ez a szint a foglalkoztatáshoz szükséges minimum alatt van!
/Mit mértek? Irodalmi, ismeretterjesztő, újság szöveget, olvasni kellett grafikont, táblázatot, rajzot. Látni kellett összefüggéseket, ki kellett választani tényeket, adatokat, le kellett vonni következtetéseket. /
Egészében:
Az összefüggések látásának, állandó felfedezésének képessége, de a világban tájékozódás és a munkában a foglalkoztathatóság minimuma is, ma az olvasás (megértés-befogadás-feldolgozás) képességének meglétén, megmaradásán múlik.
|