A dráma tanítása
A drámai műnemről:
· Történetet mond el – cselekvésekkel, megszólalásokkal; lényeges eleme a viszonyváltozás
· Megjelenít helyszíneket, szereplőket, eseményeket, külső és belső történéseket
· A drámai szöveg: Szereplők, helyszín leírása, SZEREPLŐ NEVE, párbeszéd, (írói megjegyzés, utasítás); tagolása: kép, jelenet, felvonás
Dráma a tanítás folyamatában
- A dráma alapelemeinek tanítása az alsóbb osztályokban
- A dráma műnemének elméleti ismeretei a líra, epika tanításának folyamatában
- A dramatizálás (Elbeszélésből párbeszéd alakítása, írása, rögtönzése már az 5-6. osztályban is
- A drámai szöveg olvasása, a dramatizálás szerepe a tanításban:
A párbeszédek felhasználása a nem drámai művekben (felolvasás, megjelenítés hangjátékban, színrevitelben). A dráma műnemi sajátságai, színjátszás története. A drámai szöveg elmélete és gyakorlati olvasása, megértése. Olvasópróbák, megbeszélések rövid részletek, videó filmek segítségével.
- Művek az általános iskola tankönyveiben: mesejátékok, bábjátékok, klasszikus magyar drámák részletei (tragédia, vígjáték), klasszikus világirodalom (Shakespeare, Moliere); a bármikor választható, színházban is megtekinthető drámai mű.
- A drámai műnem elméleti ismeretei a 7-8. osztályban, konkrét drámai műalkotások feldolgozásával; drámatörténeti érdekességek
A színjátszás lehetőségei az általános iskolai magyartanításban:
A drámai műnem tanítása előtt is a párbeszédek megjelenítése kapcsán; szorosabban a drámát tanító órákhoz, valamint szakköri és szabadidő tevékenységhez köthető. Közösség és személyiségformáló ereje van. (Vö. még drámapedagógia!)
A színházlátogatás szerepe, előkészítésének pedagógiája, a tanórai feldolgozás módszerei. Egybekapcsolása a tanult, olvasott művek feldolgozásával.
|