A MŰELEMZÉS-ÉRTELMEZÉS AZ IRODALOMTANÍTÁS KÖZPONTI KÉRDÉSE
OKTATÁS
ISMERETEK
irod. történeti
történelmi
művelődéstörténeti
irod. elméleti (műnemek, műfajok, stílus, verstan, költői eszközök)
esztétikai (irodalom, film, fotó, képzőművészet)
műelemzési módszerek
|
|
NEVELÉS
SZEMÉLYISÉG FEJLESZTÉS
érzelmi
értelmi
akarati
gondolkodás
erkölcsi
esztétikai
olvasóvá nevelés
műveltségeszmény
műértő és műélvező |
|
MŰELEMZÉS
ÉRTELMEZÉS |
|
|
A KÉSZSÉGEK
FEJLESZTÉSE |
|
CÉL |
|
ESZKÖZ |
Beépülnek a kreativitásba, különböző fokozatai eszköz és céljellegűek.
Használhatók ismeretszerzésre,
közlésre (kommunikáció). Elsajátíthatók a
kifejezésformák, stílusok
műfajok stb. – szóban és írásban is! |
OLVASÁS
BESZÉD
ÍRÁS |
technikai szint
értő (néma)
kifejező (hangos)
kötött (reproduktív)
szabadon rendezett
kötetlen
másolás
jegyzet (gyűjtés)
vázlat
szabadon rendezett
kötetlen
élményen, fantázián alapuló |
A készségfejlesztés komplex folyamat.
Alapja és eredménye az ismeretszerzésnek, s
benne nyilvánul meg a nevelés (neveltség)
látható, hallható produktumokban.
|