Tanterv, tankönyvek, tanmenet, tematikus terv, óraterv
A tervezés módszerei
Tanterv (NAT, Kerettanterv) - mûveltségeszmény - mûveltségi területek/tantárgyak - célok - követelmények (minimum) - korosztályi szintek (minden iskolatípusra érvényes) - tartalmi szabályozás (mit tanítsanak?) - órakeretek -
Helyi tantervek: a központi tervek lebontása a helyi adottságok szerint (falu-város, régió, nemzetiségi; különbözõ iskolatípusokra, alapítványi, egyházi iskolákra stb.) A tantárgyi tervek összessége és iskola koncepció.
Tantárgyi tervek: a központi és helyi tantervek részletesebb kidolgozásai, legtöbbször az iskola szakmai munkaközössége készíti.
Tankönyvek: A tantervekben megfogalmazott célok megvalósításához készülnek, tartalmazza a kötelezõ minimumot (pl. mûvek, követelmények) plusz egyéb anyagot - (ezért vannak alternatívák, hogy a helyi tantervekhez, iskolatípusokhoz a legmegfelelõbbet választhassák a tanárok), rendezi az ismereteket, a követelmények teljesítése módszertanilag tudatosan megszerkesztett feladatsorokban valósul meg, önálló tanulásra is alkalmasnak kell lennie.
Tanmenet (tanári terv): A tantárgy óraszámára egész évre készített ütemterv. Beosztja a tankönyvben található kötelezõ és választható tananyagot, válogat, súlypontoz. Megállapíthat egyéni sorrendet, eltérhet a tankönyvi anyagtól is, a tanterv teljesítése a kötelezõ. Tartalmazhat eszközökre, módszerekre vonatkozó elõzetes elképzeléseket. Ideális esetben osztálycsoportra igazított koncepció is van benne.
Tematikus terv: egy-egy nagyobb tanegység részletesebb, tanórákra lebontott kidolgozása. Feltétlenül megjelöli a tanítandó fogalmakat, az eszközöket, módszereket és a megvalósítás részfeladatait. A tanári tervezés leghatékonyabb módszere.
Óraterv: a 45 perces tanóra forgatókönyve. A tevékenységek (tanári/tanulói) idõrendben, jellemzõ eszközeikkel jelennek meg benne. Az alkalmazott módszerek, a tanított ismeretek, a felhasznált taneszköz, a szakirodalom, a táblai vázlat, a gyakorlás, ellenõrzés kérdése, a házi feladatok stb. szerepelnek benne.
Óraterv a tervezés folyamatában
A tanmenet szerint, a tankönyv és egyéb taneszközök (szakanyagok, szemléltetõ eszközök stb.) segítségével, az adott korosztály életkori sajátosságainak figyelembe vételével készül. Egy jól meghatározható folyamat része: elõzménye és folytatása van! Jó alapot ad hozzá a tanár(jelölt) szakmai, módszertani felkészültsége, ötletessége, mely a tervezés különbözõ szintjén található dokumentumok ismeretével párosul.
|