Bemutatás és szemléltetés az irodalomórán.
A bemutatás (elsősorban tanári felolvasás, ideje 10 perc felső határral!):
- Érték közvetítés; a műalkotás interpretálása - nem feltétlen művészi, de értelmező, helyes hangsúlyozású, tiszta kiejtésű, jól hallható;
- Minta a tanulók számára a hangos kifejező olvasáshoz, kulcs a megértéshez
- Ajánlás: az esztétikai, érzelmi, értelmi megközelítést segíti, befolyásolja (!)
- Közös élmény, az első benyomásokra szervezett alkalom.
- Körültekintő szervezést igényel: a megfelelő légkör biztosítása; a tanár személye, viselkedése is hatást gyakorol
- Komoly tanári felkészülést igényel, hangosan kell gyakorolni! Lehetséges egyszer-egyszer könyv nélkül is (nem követelmény!).
- Kísérheti állóképes szemléltetés, esetleg zenei aláfestés
Helye a befogadás folyamatában:
a) első ismerkedés az előkészítés után (vö. még megfigyelési szempont)
b) másodlagos, megerősítő, rögzítő – tanári, művészi, tanulói változatban.
A bemutatásra megszervezendő tanulói tevékenységek változatai:
a) csukott könyv – hallgatás à megbeszélés – reflexiók; (rövid szöveg esetén, vagy nyitott könyvvel megismétlendő vagy a szöveget a tanulók némán újraolvassák).
b) nyitott könyv – hallgatás és követő olvasás, megfigyelési szempont (!), esetleg kisebb feladat megoldása aláhúzással, feljegyzéssel
A bemutatás változatai:
- magnófelvétel (átvétel, rádió felvétel stb.)
- lemez, CD (létezik még iskolai szemléltetőeszközként is)
- CD-rom (Verstár, irodalmi sorozat stb.)
- videofelvétel – drámai műveknél nélkülözhetetlen
- tanulói bemutatás – csak felkészítés után, kiemelkedő képességű gyerek lehet
- élő művészi bemutató – különleges alkalom
A szemléltetés
- Ráirányítja a figyelmet az íróra, a történelmi korszakra, a műre.
- Segíti a megértést (láthatóvá, elképzelhetővé, érzékelhetővé tesz); magyaráz!
- Színez, aláfest, megindítja a fantáziát.
- A rokon művészetek, tudományok, tantárgyak példáival egybekapcsol műveltségi területeket, stílusokat, korszakokat, alkotókat (vö. még koncentráció!)
- Ismereteket közvetít: a követelmények szerintit hatékonyabban, a kiegészítőket egyszerűbben, gazdaságosabban.
A szemléltetés helye a tanóra menetében:
- Bármely óraszakaszban (a befogadás folyamata 1-7. el; bem; mf. elemz; rö; gyak; öf ért; példákkal.)
- Bármely típusú tanítási órán előfordulhat (pl. még dolgozatírás is képek segítségével).
A szemléltetés alapformái:
- képek, fotók, rajzok, könyvek (régi szép kiadások, a teljes kötetek), újságok, szórólapok, képes-szöveges dokumentumok, diafilmek, mozgófilm (videó), CD-rom, Internet;
- tárgyak (pl. népművészeti, köznapi eszköz stb.);
- hanganyagok (lemez, magnó, hangszer)
- segédeszközök: térképek, táblázatok, fólia, számítógépes projector, applikációk, tablók, albumok, preparált fénymásolatok, számítógéppel szerkesztett dokumentumok stb.
- ÉLŐ SZEMLÉLTETÉS! A VALÓSÁG MEGFIGYELÉSE, A GESZTUSOK, A MIMIKA stb.
|